Hänt i trean


Vita slingan med Blekingematte mm.









Bilder från vår härliga stadsrundtur. 





















Vi lär oss mycket historia när vi tittar på Arkeologens dotter.







Mumsig belöning! Vi hade kastat minst mat på skolan.







Vi lär oss om vårt landskap Blekinge.







Vi hårdtränar på tabellerna.







Våra fina vitsippor som vi tyvärr inte kunde ha kvar i entrén pga rörelselarmet.









Bilder från utflykten i fredags hittar ni under fliken veckobrev.




Härliga raster.






Vi lyssnar på Bröderna Lejonhjärta.







Påskmys. Dans, film och popcorn.








Den här veckan har varit treornas "facebook-vecka":

https://www.facebook.com/107850417740015/photos/a.108412324350491/239597761231946/

https://www.facebook.com/107850417740015/photos/a.108412324350491/240169421174780/

https://www.facebook.com/107850417740015/photos/a.108412324350491/241213457737043/




I fredags röstade vi fram vår melodifestivalvinnare.




Vi övar oss på programmering.








Vi högläser den fantastiska boken "Hedda och rättvisan". Författare: Caroline Blomqvist







Alla berättade muntligt om bra filmer. Här kommer några filmtips!



















Vi är med på skolans facebooksida:






















Tomtematte










Backstage. Luciatåg och juldanser.












Vi har flera julkalendrar i klassen. En visar oss korta filmer med tänkvärda budskap.





















Vi tränar på att förstora och förminska.







Vi har pratat om trafik. 
Utan reflex syns du inte!








Vi skriver berättelser och faktatexter mha våra chrome books.







Fotboll på rasten.








Treorna är med på skolans Facebooksida:








Vi har lärt oss mycket om Astrid Lindgren.








Vi läser bok av Karlshamnssonen Ola Lindholm.







Christina lär oss om allemansrätten.








Vi övar på skrivstil och att skriva snabbt på datorn.






















Gustavs fina youtubefilm.


Birk intervjuas.




Kul med uppträde!








Vi har lärt oss om bin och biodling. 















Framsidan till vår bok "Den magiska dörren".






"Find your twin"









NTA = Naturkunskap och teknik för alla. Vi jobbar med temat "Testa teknik". Här bygger vi broar med hjälp av vattenpass.











Här kan ni se lite från skolavslutningen:




Sommarmys sista veckan.



















Mattespel!















Rastlek











Vi är med på Prästslättsskolans blogg:




Fler nallebilder.















Fler läsbilder.





 


 







Ibland läser vi läsläxan för varandra.









Ägg - larv - puppa - fjäril!







 















Här kan ni se ett litet klipp från när vi släppte ut våra fjärilar idag. Fler bilder kommer.




Kyrkofilurerna besökte oss. Vi pratade, sjöng och spelade teater. 











Vi simtränar för fullt.






Se oss på Prästslättsskolans blogg igen:

Vi är med på Prästslättsskolans blogg igen:



Vi jobbar med NTA...
























Vi är med på Prästlättsskolans vänskap och må bra blogg:




Vi lär oss programmering.


Programmering i matteboken.

Vi blir programmerade.





Vi tränar på att jobba i classroom. Här renskriver vi berättelser.








Fler intervjuer. Var bor du? Några intervjuer gjorde vi på engelska.



















Vi lär oss att skriva faktatexter.







                                                                                                             











Så här röstade vi!






Teater!





Detta är historien om Bianca, hon som sitter utanför var och varannan mataffär med sin färgsprakande sjal och sin pappmugg. Vi känner alla igen henne. Vi har alla åsikter om henne. Men vi vet inte vem hon är. Vi önskar bara att hon vore osynlig (att hon inte var där).
Det är också berättelsen om en flicka som heter Blanca. Som har en varm säng att sova i, mat i magen och en skola att gå till. Hon firar födelsedagar och hon åker på semester. Men hennes klasskamrater ser henne inte, lärarna ser henne inte, hennes pappa verkar inte heller se henne… det är nästan som hon vore osynlig…
På en vinterkall trottoar träffas dom för första gången…

Presscitat

”Pjäsens tema är både modigt och viktigt……friskt osentimental och genomarbetad.”Dagens Nyheter 10/4-19
”..en fin stämning…
…ämnet är angeläget…
…solidarisk varmhjärtad regi.”
Svenska Dagbladet 14/4-19





Stadsbiblioteket!












Vi sorterar substantiv, adjektiv och verb.






Vi pratar om olika yrken.
Yrken som finns nu.
Yrken som fanns förr.
Yrken som kanske kommer att finnas i framtiden.







Besök av Lotta och Rolf från stadsbiblioteket.







Intervju som lär oss att orientera oss i världen.

Var bor du?
I universum.

Men var i universum, i vilken galax?
I Vintergatan.
Men var i Vintergatan, vid vilken stjärna?
Vid solen.
Men var vid solen, på vilken planet?
På jorden.

Men var på jorden, i vilken världsdel?
I Europa.

Men var i Europa, i vilket land?
I Sverige.

Men var i Sverige, i vilket landskap?
I Blekinge.

Men var i Blekinge, i vilken stad?
I Karlshamn.

Men var i Karlshamn, på vilken gata?






Felix fick meddelande igen...







Nallarna har varit med om mycket!






Våra duktiga barn spred oändligt mycket glädje idag till de som annars inte skulle haft möjlighet att få uppleva barnsång den här luciadagen.






Vi pratar mycket om olika språk. Här sjunger vi på engelska och spanska. Spanska är Jennies pappas första språk. Han föddes på Galapagosöarna.







När Aarons mamma Linda var på besök höll hon en intressant lektion på svenska och engelska.






Vi har gjort laborationer som handlade om smaken, lukten och känseln.






På fredagar tittar vi på Lilla aktuellt.






Mattemail till treorna.



Svar från treorna:








Vi jobbar med våra axelkompisar.






Halloween-pyssel och FN-pyssel före lovet.











Prästslättsskolan är nominerad till årets hållbara grundskola 2019. Här kan du läsa mer:

http://prastslattsskolansvanskapsblogg.blogspot.com/2019/10/prastslattsskolan-nominerad-2019-till.html

Info vecka 45

Vi skickar hem en Läsbingo nu till läslovet. De ska läsa sammanhängande i 15 min för att få kryssa en ruta.
.
Vi har börjat med subtraktion med tiotalsövergång, t ex 17-9, 12-8.

Fortsätt träna på tvillingarna (t.ex. 7+7, 8+8) och även 10 kompisarna.

Måndagar och tisdagar kl 13.00-13.20 har vi läxtid. Den är valfri.

Tis den 12 nov, vecka 46, ska vi gå på en musikföreställning på Lokstallarna. Den slutar ca 12.45 så vi kommer att
komma tillbaka till skolan ca 13.15.

Kom ihåg:
Måndag: Idrott inne - kläder, skor och handduk
Läxor:  
Torsdag: Matteläxa: addition - tiotalsövergång
Fredag: Läsläxa: Rep Kap 5-8 sid 30-50

Hälsningar 
Annelie, Jennie och Pernilla





Intervjuer med äldre släktingar. Vi hoppas på fler intervjuer framöver.









 

 





Programmering!



















 












Höstdikter.






Goda handlingar sprider sig (och kommer tillbaka till dig)!
Vår favoritfilm:





Vi lär oss mycket om kroppen. 





Vi arbetar med bråktal på olika sätt.








Hela skolan dansar och sjunger i tv och radio.

3 timmar och 10 minuter in i programmet är vi med (det är ett långt inslag, missa inte när elever från skolan intervjuas):




SVT:


Här kan ni se många bilder från när vi hade besök på skolan av tv, radio och tidningar:




Första presentationerna av Nalles dagbok.






"Good morning Bishr", säger någon. Den som står framme ska försöka att höra vem det är och säga "Good morning... Albin". Vi övar engelska, att lyssna och namn.






Vi har fått ett meddelande!







Vi fick provsmaka stolt fjällskivling plockad i Jennies hästhage.
























Problemlösning i smågrupper. Därefter presentation av olika uträkningar.











Alla gör varsin pusselbit. Vi behöver alla för att få ett helt pussel!












Gruppredovisning av text som vi skrivit tillsammans till en bild. Samarbete!











Vi har börjat med engelska.





















Vi har fått svar från Den magiska kulans författare (Mats Wänblad) och illustratör (Catharina Nygård)!!!


Hej, alla ettor i Prästslättsskolan (det namnet måste vara svårt att säga fort)!

Tack för alla fina bilder och vad roligt att ni har jobbat så mycket extra kring Den magiska kulan. Det var väldigt spännande att läsa era egna kapitel. Många bra idéer där. 

Jag ska försöka att svara på de frågor jag kan, sedan får väl Catharina ta de frågor som handlar om bilderna (och om henne, förstås). Så, nu kör vi.


Hur får ni era idéer?

Det är en jättesvår fråga att svara på. Som författare är man van att tänka på saker som om de var en berättelse. Ofta börjar jag med något jag inte förstår, gärna något mystiskt. Som om jag möter en man på gatan som har en stor örn på huvudet (det har jag aldrig gjort, det är bara ett exempel). Då tänker jag genast: vad kan ha hänt innan det här? Vilka händelser har lett fram till det här konstiga? Och medan jag försöker komma på en förklaring som känns tillräckligt bra så har jag också hittat på en historia. Ibland blir den bra, då kanske jag skriver ner den. Ibland blir den tråkig, då glömmer jag genast bort den.

Var bor ni?
Jag bor i Stockholm (Mats).

Bor ni i lägenhet eller hus?

Lägenhet (Mats).

Hur gamla är ni?
55 år (Mats).

Har ni bil?
Ja (Mats).

Varför skriver du just om Asta, Bea och Cesar?

Jag behövde några barn att använda som karaktärer (figurer) i böckerna om ABC-klubben. Samtidigt som jag funderade ut grunderna för berättelserna tänkte jag också på vilka olika typer av karaktärer jag skulle behöva för att få just de historierna att fungera. Då blev det de här tre.

Hur kan du Catharina rita så bra?

Det undrar jag också (Mats).


Gillade ni att skriva och rita när ni var små?
Jag gillade nog mest att rita, faktiskt. Men sedan visade det sig att jag var mycket bättre på att skriva och hitta på än att rita (Mats).

Många hälsningar!

Mats Wänblad




Hej,

och tack så mycket för ert mail! Jag blev jätteglad av att läsa att ni 
tycker om böckerna, jag tycker också om dem! Innan jag gör bilderna till 
en bok läser jag igenom hela berättelsen, och det är lika spännande 
varje gång att få veta vad som händer med Asta, Bea och Cesar. Jag 
förstår att ni är sugna på att få läsa Diamantjakten!

Här kommer mina svar på era frågor.

Hur får ni era idéer?


När jag gör bilder till en bok får jag förstås många idéer när jag 
läser texten som författaren skrivit. Men när jag ska hitta på hur olika 
personer ser ut, vilka kläder de har på sig och hur miljöerna ser ut så 
tittar jag väldigt mycket på allt omkring mig. Jag tittar på folk i 
tunnelbanan eller så tittar jag på bilder på nätet. Jag tar också ganska 
mycket foton med mobilkameran av sådant jag vill minnas och kanske 
teckna av i en bild, som till exempel en skojig hatt eller skuggan från 
ett träd. (Catharina)

Var bor ni?

Jag bor i Stockholm (Catharina)

Bor ni i lägenhet eller hus?


Jag bor i en jätteliten lägenhet med min man, mina två barn och två 
katter. Den är så liten att vi fått klämma in vardagsrummet i ena 
sovrummet, och vi äter middag i hallen. (Catharina)


Hur gamla är ni?
Jag är 52 år. (Catharina)

Har ni bil?
Jag tycker om att köra bil, men har ingen egen. (Catharina)


Hur kan du Catharina rita så bra?
Tack! :) Jag tror att jag ritar bra för att jag har ritat så mycket, 
nästan varje dag hela mitt liv. Och jag har härmat andra väldigt mycket. 
Jag vet att man säger att det är fult att härmas, men när man ska lära 
sig något är det ett bra sätt! Sedan ritar man ju på sitt eget vis ändå.


Hur mycket tycker du om att rita?
Att rita är ju mitt jobb, och jag tycker faktiskt så mycket om att rita 
att jag är glad på måndag morgon när helgen är slut och jag får gå till 
jobbet.


Gillade ni att skriva och rita när ni var små?
Jag gillade både att rita och skriva när jag var liten. Jag brukade 
hitta på berättelser som jag ritade som serier. (Catharina)


Ha en skön sommar!


Catharina




Vi har skrivit förslag på vad som kanske händer efter att Den magiska kulan slutar:



Extrakapitel 26 - vad händer sedan?

Asta ringer i telefonen. De två kompisarna svarar. Imorgon kväll ska de spionera på den mystiska damen.

Dagen efter gick de till Ödehuset. De var nervösa. Men damen var inte där av någon mystisk anledning. De hörde läskigt ljud inifrån. De tror att de spökar därinne. De öppnade dörren försiktigt. Asta, Cesar och Bea går försiktigt in i Ödehuset. Spegeln ramlade ner från väggen! Då såg de en gungstol som gungade. Och en fåtölj som svävar i luften. En kaffekopp som någon drack ur. Då knackade det på dörren. Det var rektorn.

- Asta, Cesar och Bea, jag har letat efter er. Varför är ni inte i skolan? sa rektorn.

Rektorn slutar att prata och ramlar till marken. Den mystiska kaffekoppen svävar mot dem. Då hörde de någon som tog upp knivar. Sedan kom en stor spann med vatten och hälls över dem. De ser den magiska kulan och den börjar prata. Kulan pratade om döden. Sedan sa den med arg röst:

- Vad gör ni här?

Kulan berättade att damen hade dött i huset och nu hörde de hennes röst.

Damen kastade knivar på golvet. Kulan sa att den gamla damen hade lurat dem att hon var snäll. Hon tog fram sin största kniv och jagade dem. De försökte springa ut men dörren var låst.



Kapitel 26 - vad händer sedan?

Asta, Bea och Cesar går hem till damen igen. De ser två vuxna som också går in till damen. De två vuxna tar spegeln. De vuxna tar med spegeln till sin bil. De kör till sitt hus. De tänker sälja spegeln. De sätter spegeln på plats och märker att damen är i spegeln. Tjuvarna blir jätterädda och kastar spegeln i golvet. Då kommer damen ut ur spegeln. Spegeln fick en spricka på solen.

Bea tar tillbaka spegeln och lagar den i ödehuset. Asta och Cesar tar tjuvarna till polisen.

Polisen släpper tjuvarna. En av tjuvarna ringer till Asta. Tjuvarna hotar Asta.

- Om du inte ger oss spegeln då tar vi er vän.

- Nej, säger Asta. Ni kommer aldrig att få spegeln.

Tjuvarna kommer till ödehuset. Där står polisen och tar dem igen. Polisen tar tjuvarna till finkan. Efter en vecka fyller en polis år. Då tar tjuvarna nycklarna och rymmer. Men Asta såg dem. Asta blir rädd och säger till Bea och Cesar att gå därifrån. Asta säger till polisen att tjuvarna har rymt. Tjuvarna tar fram en kniv och tar Asta till fånga.



Kapitel 26 - Vad händer sedan?

Valle hade fler presenter till barnen. Det var glass och flera tröjor. Tröjorna var gula och det stod klass 1b på. Det var också hundar på.

När Asta, Sigge, mamma och pappa kom hem sa Sigge att han ville ha en gul tröja också.

När Asta, Cesar och Bea pratar i telefon bestämmer de att gå till Ödehuset.

Asta, Bea och Cesar gick till ödehuset. Där hittade de damen. Damen var lite utanför spegeln, men ändå inne med foten i spegeln.

- Vad duktiga ni var på musiknatten. Såg ni mig på musiknatten? frågade damen.

- Ja kanske, sa Asta. Asta känner sig nervös.

- Det var ju konstigt att ni såg mig, jag satt ju längst bak.

Damen såg generad ut. Hon hade kulan i handen. Hon blåste på kulan så försvann den. Kulan försvann till Astas ryggsäck. Bea och Cesar ville bara gå därifrån. Bea och Cesar såg rädda ut.




Extrakapitel 26 - vad händer sedan?

Efter telefonsamtalet…

- Vad tror ni hände med kulan? säger Asta.

- Vi vet inte, säger Bea och Cesar.

- Jag tyckte jag såg en bild av den gamla damen på rektorns kontor, säger Bea.

Asta, Bea och Cesar går till rektorns kontor. De frågar rektorn om den gamla damen är hennes kompis.

- Ja, det är en av mina kompisar, svarar rektorn. Och faktiskt min bästa vän, nämligen min mamma.

-VA!!! säger Asta, Bea och Cesar.

De frågar om rektorn vet om mamman fortfarande lever.

- Jag har inte sett henne på länge, så jag vet inte, svarar rektorn.

Plötsligt öppnas dörren och den gamla damen kommer in och säger:

- Hej mitt barn.

Rektorn svimmade. Damen satte rektorn i stolen. När rektorn vaknade blev hon jätteglad.






De sista veckorna har vi haft ett litet dikttema. Vi har skrivit namndikter, femradingar och länkdikter.




















Under läsåret har vi analyserat läsebokens texter och bilder. Vad berättar texten som inte finns med på bilden? Sedan har vi ritat de bilderna. Vad berättar bilden som inte finns med i texten? Sedan har vi skrivit "extrasidor".
Vi ska skicka alla bilder och texter till författaren Mats Wänblad och illustratören Catharina Nygård. Hoppas att vi får svar!
Här kommer några exempel.



 



Extrasida till kapitel 20

Bakom rektorn hänger en stor tavla. Rektorn ser
svettig ut och slår ut armarna. Hon blir mer stressad
ju längre tid som mötet går. Hon är stressad för att
föräldrarna kanske kommer att bli arga. En klass ska
bli uppdelad. Då kommer de att få en ny lärare och
Olle får sparken.
Asta tänker att hon inte vill att klass1B ska delas upp.
Hon är orolig för att hon, Bea och Cesar inte ska
komma i samma klass. Asta är ledsen för att några i
hennes klass kommer att hamna i olika klasser.
Föräldrarna börjar viska.
- Är inte Olle populär? frågar Beas pappa.
- Jo, svarar rektorn.
- Varför delar ni inte upp en annan klass?
frågar Cesars mamma.
- Jo, det kan vi kanske göra, svarade rektorn.
Asta mår bättre.




Popcorn-konst!

                                      













Skrivutveckling!
 



 

                                      





Vi har lyssnat på många böcker under läsåret. Handbok för superhjältar är vår favorit. Författare: Elias och Agnes Våhlund. 

Läs fler tips under boktipsfliken här på vår blogg.










Här kommer flera räknesagor!
























Under hela läsåret har vi skrivit räknesagor för att få djupare förståelse för matematik. 
I början fick barnen färdigtryckta stenciler som tog upp samma mattemål som vi arbetade med i matteboken. 
Längre fram fick de skriva egna räknesagor till aktuella mattemål. 
De senaste veckorna har barnen fått skriva räknesagor om vilka tal som helst. 

De som vill har fått välja ut en räknesaga till bloggen. Här kommer några. Fortsättning följer...


























Härlig dag på Bräkne-Hoby naturbruksgymnasium.
























 








I går gick vi till Bellevueparken och tittade på teatern "Pudlar och Pommes".








Idrott är livet!










Musik är livet!

Eleverna lär sig tonernas placering på våra keyboards. 
Vi arbetade sedan med hits som "Björnen sover och Blinka lilla stjärna"

Vi går även igenom grunderna i att spela på trumset, samt noter. 

Ur Kursplanen för musik:

"Musikens verktyg": Musiksymboler, bilder och tecken
Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm,
klang och dynamik











Vi har börjat jobba med NTA (Naturvetenskap och Teknik för Alla).
Vi arbetar nu med temat Balansera och väga.







 

Vi tränar balans när vi gör vår morgonyoga!




Lite smått och gott från våra mysiga fredagar.























 












Vi jobbar med temat bondgården. Just nu håller vi på att lära oss om grisen.

Vi tittar på film.



Vi skriver faktatexter med hjälp av stödord.










Varje fredag träffas alla ettorna och har det mysigt tillsammans. Ibland tittar vi på Livet i Bokstavslandet.







Ettornas Melloröstning.














Vi jobbar med sagor!

1. Vem är huvudpersonen? Vad vill den?
2. Problem
3. Lösningen
4. Lyckliga slutet













Varje månad har vi klassråd.
Vi får tycka till i olika frågor...




... och sedan tar Olle, Ebbe, Vendela, Stefan, Alma och Milla med våra tankar till skolans elevråd, miljöråd och medieråd.























Vi måste inte bara kunna läsa, vi måste också förstå det vi läser.
Här tränar vi läsförståelse!






Idag träffade hela skolan Susanne Demåne för första gången.



     




Matteteater.
Nu hittar barnen själva på handlingen.
Den här gången till mattemålet räkna med hela tiotal.








Kängurumatte (problemlösning)
Vi klurar själva. Vi klurar tillsammans i små grupper. Vi klurar allihop tillsammans.








Varje vecka arbetar vi i arbetsboken till Den magiska kulan.
Då behöver vi kunna många ord.
Vi övar in orden på flera olika sätt.
Ett sätt är att vi ritar och skriver faktameningar.

Då tränar vi både ordkunskap och förmågan att beskriva och förklara.

I början av ettan ritade vi bara en bild till ordet.

Nu ritar vi en förklaring till ordet och skriver faktameningar tillsammans.


Nästa vecka ska vi jobba med de här sidorna:





Glöm inte "stava rätt" läxan till fredag!





Nu är vi igång igen!
Vi inleder terminen med att prata om att vänskap ger vänskap. Vi vill sprida positiva tankar. 






Vi önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Ha det så mysigt med läsbingot.

Vacker promenad till Stadsteatern för att se Musikskolans Julsjung.





Mattespel!






Julfest 2018
Vilka fantastiska barn!

Tack för de fina presenterna, särskilt den här gåvan:





















Vi övar matematik på många olika sätt!

Genomgång på tavlan.



Mattefilm


Matteläxa (ska lämnas in på torsdag).


Vi arbetar i matteboken.
 



Vi jobbar mycket med räknehändelser/räknesagor.


När vi börjar på ett nytt kapitel spelar vi upp en matteteater som handlar om något av de kommande mattemålen.
Den här gången handlade matteteatern om subtraktion (minus noll och minus allt).






På torsdagar läser alla upp läsläxan.
Fröken skriver en kommentar på läskortet, och nästa veckas läsläxa skrivs in.







Prästslättsskolan har även i år fått den "gröna flaggan".

Idag firade hela skolan gemensamt det fantastiska arbete som görs. 
Tillsammans arbetar vi för en mer hållbar framtid.  

Grön flagg-sången:

https://www.youtube.com/watch?v=BHJert6LoD0





Träning i klassrummet innan hela skolan samlades på skolgården.




Idag hissade vi upp färgglada band i flaggstången. Banden symboliserar alla sidor eleverna på skolan läst under bokveckan.



Under eftermiddagen kom fyrorna och läste för oss.











Vi läser extra mycket för hela skolan har Bokvecka den här veckan.





Mer morgon-yoga!





Morgonmys!





Varje skoldag inleds med morgon-yoga till lugn musik.


Vi ger varandra vänskap - då får vi vänskap tillbaka!




















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen